dinsdag 4 juni 2013

Vrij teksten ronde

Sinds een week of hebben we in onze klas een vrije teksten muur.
De instructies daarop zijn als volgt:
Vrije tekst geschreven? Super! Wat nu?
- Hang je klad hier op => tips, ideetjes (tekst of illustratie), complimenten door andere kinderen
- Haal hem na een week eraf, pas je tekst aan (titel, woordkeuze, verduidelijken, inkorten, aanvullen,...)
- Laat hem door de leerkracht verbeteren (taalfouten, tips, ideetjes,...)
- Maak je tekst volledig af (doe een voorstel voor een illustratie, zet je tekst in het net)
- Breng het in de praatronde => probeer origineel te zijn (computer, liedje, filmpje,...), we kijken samen wat we met de tekst gaan doen (Tuimeldata, BLOG, ophangen op school, opdragen tijdens schoolraad of speeltijd, verfilmen,liedje van maken,...)

Vandaag deden we voor het eerst een tekstenronde over de tekst van Sare

Hier lees je haar kladversie:
Flop de supereend
 Het begon allemaal met een eendenfamilie.
 Die eendenfamilie was niet zomaar een eendenfamilie want ze hadden 22 kuikentjes.
 Ze konden zelf de namen niet onthouden. De eendenfamilie werd de zwemmers genoemd.
Waarom ze de zwemmers genoemd werden, weet niemand.
Ja, wat de titel nu met de tekst te maken heeft, zal ik je nu uitleggen!
1 kuikentje heette Flop. Dit was de enige naam die de ouders konden onthouden.
Want Flop was de grote broer van al de kuikentjes. Hij leerde ze zwemmen en vliegen en eten zoeken enzovoort. Ook als ze moesten oversteken was hij de 2de papa.
Het was altijd een groot gevaar om over te steken. Want heel lag geleden hadden de opa en oma van de kuikentjes ook kindjes. Ze wilden op een zondagmorgen oversteken naar de rivier maar er kwam een heel grote vrachtwagen aan en dan waren alle eendjes dood. Behalve 1 kuikentje. Ze wist niet wat ze moest doen en toen kwam ze een ander eendje tegen. Ze werden verliefd!
Dat waren dus de ouders van die 22 kuikentjes. Telkens, elke dag opnieuw hielp Flop. Maar op een woensdagavond moesten ze oversteken om eten in de rivier te gaan zoeken. Het was al donker. En opeens zagen ze heel grote lichten op hun afkomen. Alle kuikentjes begonnen te gillen de ze waren zo bang dat ze gewoon bleven staan. Moeder en vader eens liepen door en stonden al aan de kant. Alle 22 kuikentjes stonden op de weg om overreden te worden. Iedereen kwam kijken, echt alle eenden. Flop kon dit niet laten gebeuren. Hij liep zo snel als hij kon en 2 per 2 hielp hij de kuikens om aan de kant te geraken. De vrachtwagen kwam dichter en dichter. De ouders moesten helpen. En de vrachtwagen was een meter dicht en er stond nog 1 kuikentje! Toen vloog Flop naar het kuikentje en nam het in zijn armen. Het was GELUKT.
Iedereen was zo blij dat Flop iet meer Flop heet, maar Flop de supereend!
Einde

De reacties op de vrije teksten muur waren: 'Leuke tekst!' en 'Gieren'. Maar tijdens de vrije teksten ronde kwamen veel interessantere tips en ideeën naar voor. Lees maar eens mee:
Emma: Je kan de tekst nog wat verder laten gaan, na het de redding. vb: die eendjes kregen elk ook 22 kuikentjes,...
Luca: Iets spannender maken. vb: de lichten kwamen alsmaar dichterbij, Flop geraakte verblind door het licht...
Lena: Je gebruikt in het begin een paar keer na elkaar 'eendenfamilie', misschien 1 daarvan vervangen door 'familie'
Nori: Je kan het eendje die het overleeft (de mama of papa) een naam geven, dat maakt het specialer.

Illustratie ideeën:
Amélie: je kan met veren werken
Emma: Je kan de scene met de koplampen en de eendjes op straat op een donker papier tekenen.
Victor: Je kan de stamboom van de familie tekenen.
Nori: Je kan een eend met een echte cape tekenen Wat gaan we ermee doen?
Sare: Ik wil het wel in het groot maken en in de gang hangen.
Amélie: Misschien kan je je als eens verkleden, voor een (stilstaande!) vrachtwagen gaan staan en dan voorlezen. Dat kunnen we dan filmen.

 Sare kan nu weer helemaal met frisse ideeën aan de slag met haar tekst en dat was de bedoeling:) Kijk dus maar uit naar het resultaat in de gang!
Groetjes,
De derde graad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten